logo         

» Poloměr otáčení

Na Techagru roku 2014, získal management společnosti Kubota Japonsko stříbrnou medaili od redakce Zemědělského týdeníku a internetového portálu agromachinery, za zajímavé technické řešení systému Bi-speed.

 

Zlatou medaili Grand Prix Techagro slavnostně předali zástupci managementu firmy Bonas japonskému kolegovi panu Yamadovi v pavilonu P. Současně obdržel stříbrnou medaili od redakce Zemědělského týdeníku a internetového portálu agromachinery. Šlo o ocenění za zajímavé technické řešení japonského výrobce traktorů KUBOTA, kterým je patentovaný systém Bi-speed.

 

Traktory Kubota jsou známé svou obratností a malým poloměrem otáčení, jsou totiž vybaveny systémem BI-SPEED. Ten umožňuje i traktorům s vyšší výkonnostní třídou disponovat obratností, která je běžná spíše u menších kompaktních traktorů.

Pro konvenční traktory platí, že obvodová rychlost předních a zadních kol musí být téměř stejná, aby při jízdě přímým směrem se zapnutým pohonem 4x4 nedocházelo k prokluzu a nadměrnému opotřebení předních pneumatik. Jenže při otáčení traktoru či při výraznější změně směru opisují přední kola kružnici s větším poloměrem než kola zadní a jsou tak více opotřebována, neboť dochází k nežádoucímu prokluzu. Zároveň tak roste poloměr otáčení traktoru.

Právě při použití systému Bi-speed dojde při úhlu natočení předních kol o 30 stupňů a více ke zrychlení otáčení kol přední nápravy v poměru 1,6:1 oproti zadní nápravě. Tím se sladí otáčky předních a zadních kol a výrazně se sníží poloměr otáčení stroje. Zároveň je eliminováno poškození podloží předními koly a opotřebení pneumatik.

Bi-speed pohání přední nápravu pomocí přídavné spojky v převodovce a zapíná se elektrohydraulicky pod zatížením, a to pomocí tlačítka na palubní desce.

 

 

 

Njg1Mz